Menu

021-74327

بلاگ تِک
20

تفاوت پورتال با وب سایت چیست؟



تفاوت پورتال با وب سایت چیست؟


برخلاف دیدگاهی که بسیاری از افراد دارند وب سایت و پورتال دو مقوله کاملا متفاوت هستند. البته تعاریف زیادی برای پورتال وجود دارد که با جستجو در اینترنت به این تعاریف خواهید رسید . ما در اینجا قصد داریم کمی شفاف تر به قضیه نگاه کنیم .

کلمه پورتال در زبان فارسی به معنا " دریچه " , " درگاه " معنی می شود , اما در دنیای فناوری به صفحه وبی گفته می شود که امکان دسترسی آسان کاربر برای انجام وظیفه و یا درخواست هایی که دارد را از هرجایی محیا کند . درواقع پورتال دریچه ورود به دنیایی مجازی که هر آنچه لازم است در آن وجود دارد . درواقع تفاوت اساسی بین وب سایت و پورتال این است که محتوای یک وب سایت شامل متن , تصاویر و ... همه در یکجا هستند و از طریق یک آدرس ( به عنوان مثال http://site.com) قابل دسترس هستند . اما پورتال ها درگاهی برای ورود به وب هستند و از طریق آن ها می توان به پورتال ها و یا وب سایت های دیگر هم دسترسی داشت توجه داشته باشید که پورتال متفاوت از یک لینک دونی هست .

به عنوان مثال Yahoo یک پورتال هست که در آن وضعیت آب و هوا , اخبار روز , سرویس های پست الکترونیکی , پیام رسان , تالارهای گفتگو و سرویس جستجو در آن وجود دارد ؛ که درواقع این مطالب از طریق اتصال این پورتال به منابع خارجی تأمین می شود . در مقابل CNN دارای یک طراحی سایت حرفه ای است درواقع با جستجو در سایت CNN فقط به محتواهای تولیدشده توسط CNN خواهید رسید .

توجه داشته باشید که همه پورتال ها وب سایت هستند ولی همه وب سایت ها پورتال نیستند .

در طراحی پورتال باید به جنبه های کار کرد آن توجه کرد .

پورتال دارای جنبه هاي کارکردي متفاوتی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • هر پورتال اطلاعات و خدمات را یکجا و در يک محل جمع آوری مي کند .
  • هر پورتال مي تواند در اندازه لازم براي شخص و يا گروه سازمان درآيد .
  • هم چنین هر پورتال در هر زمان و از هر مکاني قابل دسترس است.

یکی از انواع پرکاربرد پورتال ها پورتال های سازمانی هستند پورتال های سازمانی معمولا با هدف مدیریت متمرکز داده های سازمانی و اطلاع رسانی به هنگام و تسهیل در امور اداری استفاده می شوند .

طراحی پورتال کامل و جامع باید این خواص را داشته باشد :

جامعیت اطلاعات : یک پورتال خوب اطلاعات جامعی راجع به موضوعاتی که در آن فعالیت می کند دارد .

ورود یگانه : در یک پورتال برای استفاده از هر سرویس لازم نیست یک بار وارد شویم و درواقع با یک بار ورود به تمام سرویس ها دسترسی خواهیم داشت نمونه بارز آن حساب کاربری گوگل است که به همه سرویس های گوگل دسترسی می دهد .

محتوای هدف دار : یک پورتال حرفه ای با توجه به سابقه افراد وضعیت آن ها (مثل محل زندگی, سلایق و ... ) اطلاعاتی را نمایش می دهد که درواقع بیشتر بدرد کاربر می خورد. به عنوان مثال با ورود به پورتال yahoo با اخباری از کشور خودتان مواجه خواهید شد.

دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده : در یک پورتال برای دسترسی سریع و آسان به اطلاعات باید دسته بندی داده ها به خوبی انجام شود .

در اختیار گذاشتن ارتباط و همکاری بین کاربران : مانند داشتن امکاناتی مثل انجمن های گفتگو و امکان ارسال پیام بین کاربران .

امکان اتصال به سیستم های نرم افزارهای مختلف : یک پورتال خوب قابلیت اتصال به نرم افزار های کاربردی جهت تسهیل در خدمات را دارا می باشد .



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : دوشنبه, 29 شهریور,1395
نویسنده :
گروه مطلب : طراحی وب سایت
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است .
شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید .
نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x