Menu

021-74327

بلاگ تِک
01

هواپیماهای ترسناک



هواپیماهای ترسناک


بر اساس گزارشی که توسط GAO آمریکا منتشر شده , هکر ها می توانند از سرویس های On Board درون هواپیما جهت دسترسی به شبکه ی اصلی کنترل هواپیما استفاده نمایند . این گزارش به مسئولان هوانوردی و خطوط هوایی هشدار داده که وای فای مسافران می تواند جهت حمله به مدل های خاصی از هواپیما ها مورد استفاده گیرد , زیرا این هواپیما ها از همان شبکه ای که جهت سرگرم شدن مسافران و اتصال آنان به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد جهت کنترل های اصلی و سیستم های پرواز بهره می گیرند . گزارش GAO , بر اساس اظهارات چهار متخصص ایمنی که همه ی آن ها می گویند امکان این وجود دارد که یک مسافر دیواره ی آتش بین وای فای و سیستم های هوانوردی را دور بزند و در میانه ی پرواز حمله ای را شکل دهد تهیه شده است .

درحالی که این نوع حمله به واسطه وجود سیستم سرگرمی داخل هواپیما که در عین حال بر روی همان شبکه ای که سیستم های هوایی اجرا می شوند کار می نماید وجود داشته است  . حالا و با امکان اتصال دیوایس های مسافران به وای فای به خطری جدی تبدیل شده است , اما مسافران از همه جا بی خبر نیز وقتی گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود را به این شبکه متصل می نمایند می توانند به شکلی ناخواسته سیستم هواپیما را با بدافزار آلوده نمایند .

تهدید هوانوردی

این مثل سناریوی یک فیلم سینمایی به نظر می رسد اما FBI باور دارد که این تهدیدی جدی است . در حالی که هنوز نشانه ای مبنی بر اثبات این مساله دیده نشده اما امکان به دست گرفتن کنترل هواپیما از طریق وای فای یا سیستم های سرگرمی به قوت خود باقی است , آژانس پلیسی آمریکا و TSA به خطوط هوایی هشدار داده اند به طور فعال مراقب هرگونه نفوذی به شبکه هواپیما باشند . در حالی که متخصصان ایمنی اعتقاد دارند احتمال انجام چنین حمله ای هنوز بعید است اما اشاره نموده اند که سوء استفاده از حفره های امنیتی شبکه ی هواپیما وجود دارد .

Paul Duck تحلیل گر Sophos می پرسد : آیا یک هکر می تواند از صندلی خود هواپیما ها را زمین گیر نماید ؟ احتمال آن بسیار اندک است . باید به GAO احترام گذاشت که از اصول امنیتی که به طور غیر رسمی از آن ها به عنوان " هرگز نگو هرگز " نام می بریم یاد می نماید .

Sean Sullivan , تحلیل گر امنیت در F-Secure می گوید امکان هک سیستم های کنترل هوانوردی که فاقد یک Air Gap جدا کننده هستند , وجود دارد .
او گفته است : سیستم های مدرن هوانوردی , سیستم های Fly By Wire هستند بدین معنا که آن ها از کامپیوتر ها استفاده می نمایند . گذرگاه داده های داخلی که سیستم های Fly By Wire را اداره می نمایند باید از سایر سیستم های On Board جدا باشند . اما این موضوع همیشه هم مورد توجه قرار نمی گیرد . اضافه نمودن سیستم های وای فای به این تلفیق , پتانسیل تعداد نقاط دسترسی مسافرانی که در کابین هستند را افزایش می دهد .

نظرات خود را راجع به این مقاله با ما در اشتراک بگذارید .



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : یکشنبه, 22 فروردین,1395
نویسنده : حسین شاطری
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
فرزانه
نظر دهنده : فرزانه پاسخ
تاریـخ ثبت : پنجشنبه, 23 اردیبهشت,1395 03:15 ق.ظ
سلام بسیار جالب و جذاب بود ممنونم :).....

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x