Menu

021-74327

بلاگ تِک
27

نصب RouterOS روی Vmware و روتربورد میکروتیک



 نصب RouterOS  روی Vmware و روتربورد میکروتیک


در این قسمت از آموزش ، به نصب RouterOS روی مجازی ساز VMware می پردازیم . و روش های مختلف نصب را آموزش می دهیم در ادامه بحث نصب RoterOS را روی روتر بورد های میکروتیک آموزش می دهیم و راهکار های باز گرداندن میکروتیک به تنظیمات اولیه سازنده را بیان خواهیم کرد.


تمرین مباحث در میکروتیک

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم میکروتیک مانند شرکت Cisco ابزار آموزشی مثل packet tracer برای روتر های خود ندارد و آنقدر هم در این حوزه بزرگ نیست تا شرکت های دیگر اقدام به ساخت ابزار آموزشی برای آن کنند ( مانند GNS3 برای روتر های سیسکو و جونیپر ) . با این تفاسیر برای تمرین مجبور خواهیم شد یا یک روتر میکروتیک واقعی خریداری کنیم که قطعا هزینه ای در بر خواهد داشت و یا RouterOS را روی یک ماشین مجازی نصب کنیم. در زمان نگارش این مطلب شما می توانید روتر بورد RB941-2nD-TC که به hAP lite هم معروف است را با قیمتی حدود 100 هزار تومان تهیه کنید ( این قیمت مربوط به زمان انتشار این مطلب می باشد) که تمام نیاز های آموزشی شما را مرتفع خواهد کرد .

شما برای تمرین هایی که نیاز به حضور چند روتر میکروتیک دارد مجبور خواهید بود که چندین RouterOS را به صورت ماشین مجازی نصب کنید .

نصب و راه اندازی میکروتیک روی ماشین مجازی

در این دوره از آموزش میکروتیک برای تمرین , RoterOS را روی مجازی ساز Vmware WorkStation نصب می کنیم دقت داشته باشید که از هر مجازی ساز دیگری مثل VMWare ESXi , VirtalBOX ویا Citrix هم می توانید استفاده کنید . البته نصب و راه اندازی روتر میکروتیک روی Hyper-V امکان پذیر نیست ولی به تازگی میکرو تیک VHDX مخصوص Hyper-V را نیز ارائه کرده است .

برای این منظور ابتدا فایل ISO مربوط به نسخه X86 را از سایت میکروتیک دانلود کرده و مثل تمام سیستم عامل های دیگر آن را نصب کنید .

راه اندازی میکروتیک

چند نکته برای نصب RouterOS روی VMware

  1. برای نصب و راه اندازی روتر میکروتیک مقدار 128 مگابایت رم و 1 گیگابایت دیسک و یک هسته پردازنده کافی میباشد .
  2. هارد دیسک پیشفرض VMware از نوع SCSI می باشد که توسط RouterOS شناسایی نمی شود و شما باید هارد دیسک پیشفرض را حذف و یک هارد دیسک از نوع IDE اضافه کنید .
  3. نوع سیستم عامل را لینکوس انتخاب کنید فقط دقت داشته باشید که از نوع 32 بیت باشد .

به دلیل اهمیت بالای این قسمت فیلم آموزشی جهت یادگیری بهتر تهیه شده است .



نصب ساده RouterOS روی ماشین مجازی

ما فایل خروجی VMWARE همراه با لایسنس را در اختیار شما قرار داده ایم با دانلود این فایل فقط کافی است روی آن دو بار کلیک کنید تا یک ماشین مجازی جدید در VMware شما ایجاد شود که ROUTEROS با لایسنس سطح 6 روی آن نصب است فقط دقت داشته باشید که بعد از ایجاد ماشین مجازی اینترفیس های اترنت را از طریق VMware حذف و دوباره Add کنید و دستور زیر را برای هر اینترفیس در ترمینال روتر میکروتیک اجرا کنید .

interface ethernet reset-mac-address numbers=1/

مقدار numbers برابر با شماره پورت اترنت می باشد .

به دلیل اهمیت بالای این قسمت فیلم آموزشی جهت یادگیری بهتر تهیه شده است .



دانلود فایل میکروتیک مخصوص vmware

کلمه عبور فایل : www.honeytech.ir

حجم فایل : 48 مگابایت

بازگردانی روتربورد میکروتیک به تنظیمات اولیه

در صورتی که نمی توانید به روتر بورد متصل شوید و یا در کانفیگ روتر میکروتیک  اشتباهی انجام داده اید که قابل رفع نیست و یا کلمه عبور روتر را فراموش کرده اید می توانید روتر میکروتیک را به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردانید .

لازم به ذکر است بعد از این کار تنظیمات میکروتیک و تمام دیتاهای روی آن از بین خواهد رفت .

بیشتر روتر بورد ها دکمه ریستارت دارند که با علامت RES مشخص شده است .

مراحل زیر را برای بازگردانی به تنظیمات کارخانه انجام دهید .


 بازگشت به تنظیمات اولیه در میکروتیک


  1. روتر بورد را خاموش کنید .
  2. دکمه ریست را فشار دهید و آن را رها نکنید .
  3. روتر بورد را روشن کنید و تا زمانی که چراغ ACT شروع به چشمک زدن کند منتظر باشید .
  4. حالا دکمه RES را رها کنید تا تنظیمات ریست شود .
  5. چند دقیقه صبر کنید تا تنظیمات مجدد اعمال شود .

درصورتی که دکمه ریست را بعد از اتمام چشمک زدن چراغ ACT و ثابت شدن آن رها کردید. باید مجدداً از ابتدا شروع کنید .

روش دیگر برای این کار استفاده از جامپر های ریست روی برد روتر میکروتیک است. لازم به ذکر است که همه روتر بورد های میکروتیک این جامپر را دارند البته در بعضی مدل ها برای دسترسی به این جامپر باید کیس دستگاه باز شود .


بازگشت به تنظیمات اولیه در میکروتیک


برای ریست کردن از طریق جامپر ها , توسط یک وسیله فلزی دو جامپر را به هم متصل کرده و سپس دستگاه را روشن می کنیم تا بوت شود با این کار تنظیمات روتر ریست می شود .


 بازگشت به تنظیمات اولیه در میکروتیک


ریست کردن تنظیمات روتر میکروتیک باعث از بین رفتن لایسنس نمی شود .

خرابی سیستم عامل روتر بورد های میکروتیک

درصورتی که سیستم عامل روتر بورد شما دچار اشکال شده باشد به عنوان مثال روتر بورد بوت نمی شود و یا در راه اندازی میکروتیک مشکلی دارید و یا نمی توانید به آن متصل شوید در این وضعیت شما می توانید سیستم عامل روتر بورد را دوباره نصب کنید برای این کار باید از نرم افزار Netinstall استفاده کنید این نرم افزار را می توانید از سایت میکروتیک دانلود کنید این نرم افزار به صورت یک فایل EXE است و نیازی به نصب ندارد .

برای نصب مجدد سیستم عامل روی روتر بورد میکروتیک ابتدا باید از سایت میکروتیک نسخه ای از RouterOS که مناسب روتر بورد شما باشد را دانلود کنید در هنگام دریافت توجه داشته باشید که Main Package را دانلود کنید , در ادامه بحث در مورد Extra Package توضیح خواهیم داد .

نرم افزار netinstall را اجرا می کنیم با پنجره ای مانند شکل زیر مواجه خواهیم شد .


خرابی سیستم عامل روتر بورد های میکروتیک


روی دکمه Net booting کلیک می کنیم , با پنجره ای مانند شکل زیر مواجه می شویم .


خرابی سیستم عامل روتر بورد های میکروتیک


تیک Boot Server Enabled را می زینم و یک IP در رنج IP کامپیوتری که روی آن کار می کنیم در قسمت Client IP address وارد می کنیم و روی دکمه OK کلیک می کنیم. سپس روتر بورد را از منبع تغذیه جدا می کنیم . پورت اترنت 1 را با کابل شبکه به کامپیوتر متصل می کنیم. کلید ریستارت را نگه می داریم ( درصورتی که روتر بورد کلید ریستارت ندارد باید جامپر ریستارت را متصل نگه داریم ) سپس منبع تغذیه روتر بورد را متصل می کنیم و تا زمانی که نرم افزار روتر را تشخیص نداده کلید را پایین نگه می داریم . زمانی که روتر بورد تشخیص داده شد و به لیست اضافه گشت کلید را رها می کنیم با کلیک روی دکمه Browse پوشه ای که پکیج دانلود شده در قسمت قبل در آن وجود دارد را انتخاب می کنیم پکیج به لیست اضافه خواهد شد .

در این مرحله روی دکمه Install کلیک می کنیم تا سیستم عامل روی روتر بورد نصب شود . در انتها روی Reboot کلیک می کنیم تا روتر بورد راه اندازی مجدد شود .

شایان ذکر است که برنامه netinstall کاربردهای دیگری مثل ریست پسورد و کانفیگ دسته جمعی چند روتر را نیز دارد که در این مطلب به آن ها اشاره نمی کنیم .



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : چهارشنبه, 13 مرداد,1395
گروه مطلب : آموزش میکروتیک
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
vahid
نظر دهنده : vahid پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 28 فروردین,1395 10:07 ق.ظ
ببخشید برای نصب RouterOS روی ماشین مجازی بر روی ویندوز 10 باید از چه نسخه ی VM Ware استفاده کنیم ؟

حمیدرضا آروین نژاد
نظر دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 30 فروردین,1395 12:35 ب.ظ
با سلام خدمت آقا وحید.
نسخه های قدیمی vmware روی ویندوز 10 با مشکل درایور شبکه مواجه می شوند بهتر است از آخرین نسخه کرک شده یعنی 12.01 استفاده کنید که کاملا با ویندوز 10 سازگار است. در صورتی هم که علاقه ای برای استفاده از نرم افزار کرک شده ندارید می توانید از نرم افزار oracle virtualbox که به صورت رایگان ارائه می شود استفاده کنید. البته سایت Oracel هم به IP های ایران سرویس نمیدهد و باید نرم افزار را در سایت های دیگر جستجو کنید.

نکویی
نظر دهنده : نکویی پاسخ
تاریـخ ثبت : یکشنبه, 23 خرداد,1395 03:32 ب.ظ
سلام با تشکر از آموزش های خوبتون .
در نرم افزار vmware چطور متوجه بشم کدام پورت اترنت مجازی به کدام پورت میکروتیک وصل شده است؟

حمیدرضا آروین نژاد
نظر دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
تاریـخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 25 خرداد,1395 12:14 ب.ظ
با سلام خدمت آقا یا خانم نکویی .
این مشکل خیلی فراگیر هست بهترین راه حل چک کردن مک آدرس در اینترفیس های Vmware و انطباق آن با اینترفیس های روتر مجازی هست.

میلاد
نظر دهنده : میلاد پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 24 شهریور,1395 01:10 ب.ظ
سلام وقتتون بخیر
من یک روتر میکروتیک تا ی مدت محدود دستم هست
ایا واسه شروع نیاز هس که mvware بازم نصب کنم یا نه
یکم راهنمایی کنین ممنون میشم
پاسخ دهنده : محمد یزدی زاده پاسخ
زمان پاسخ : چهارشنبه, 24 شهریور,1395 01:59 ب.ظ
با سلام وعرض ادب . برای آموزش و راه افتادن توی کانفیگ میکروتیک چه خود روتر دم دست باشه و یا روی سرویس های مجازی سازی مثل VM Ware کارکنید فرقی نداره. الان که روتر دارید از همون برای آموزش و یادگیری استفاده کنید و زمانی که نداشتید سوئیچ کنید به مجازی سازی. موفق باشید .

حبیب
نظر دهنده : حبیب پاسخ
تاریـخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 27 مهر,1395 02:32 ب.ظ
با سلام ممنونم از تمام زحمات دوستان و سایت بسیار خوبتون
بنده میخوام برای اداره که 10 کامپیوتر داره از روتر برد مجازی و ibsng که هردو روی vmware نصب شده برای مدیریت اینترنت استفاده کنم که شبکه داخلی به صورت وایرلس است و باید اینترنت رو به پورت شبکه کامپیوترم وصل کنم (یعنی سیستم دارای 2 کارت شبکه است)اگر بر فرض مثال رنج IP شبکه من از 192.168.22.1 باشه کانفیگ کردن و ارتباط بین میکروتیک و ibsng باید به چه صورتی باشه در حالت فیزیکی اینترنت به یک پورت و شبکه به یک پورت و ibsng به یک پورت دیگه میکروتیک وصل میشه اما اگه ممکنه در حالت مجازی با شرایط بالا رو توضیح بدبد ممنون
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 29 مهر,1395 10:26 ق.ظ
با سلام یک پورت از میکروتیک شما به اینترنت متصل است و پورت دیگر در شبکه داخلی می باشد از آنجایی که Ibsng در شبکه داخلی شما وجود دارد نیازی به اتصال مستقیم آن به میکروتیک نیست فقط کافیست در میکروتیک Ibsng را به عنوان رادیوس سرور معرفی کنید و اینترنت را را با روش دلخواه مثل pppoe و یا hotspot به اشتراک بگزارید و اکانتیگ را در Ibsng انجام دهید

Azad
نظر دهنده : Azad پاسخ
تاریـخ ثبت : جمعه, 14 آبان,1395 11:36 ق.ظ
با سلام
آیا می توان از همین نسخه ی که برای ماشین مجازی گذاشته اید در محیط عملی - یعنی به عنوان یه روتر میکروتیک واقعی - استفاده کرد و کلاینت ها در واقع به ماشین مجازی وصل شوند ؟
با تشکر از مطالبتون
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : دوشنبه, 17 آبان,1395 02:03 ب.ظ
سلام بله شما مس توانید روی Esxi این نسخه را نصب و از آن استفاده کنید

امیرحسین
نظر دهنده : امیرحسین پاسخ
تاریـخ ثبت : یکشنبه, 30 آبان,1395 01:29 ب.ظ
با سلام با اموزش شما براب رسیدن به لایسنس 6 اصن دیگه اصن روتر شناخته نمیشه خواهش میکنم راهنمایی کامل من بکنید من فایل ovfر که گفتید دانلود کردم و طبق اموزش که گفتید همه ی مراحل برای لایسنس دار کردن انجام دادم مشکل چیه؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 04 آذر,1395 11:16 ق.ظ
اگر طبق آموزش پیشرفته باشید که نباید مشکلی پیش بیاد . باید بیشتر توضیح بدید تا بتونم راهنمایی بهتری انجام بدم. مثلا در کدام مرحله به مشکل بر می خورید.

علیرضا اسکندری
نظر دهنده : علیرضا اسکندری پاسخ
تاریـخ ثبت : یکشنبه, 30 آبان,1395 08:54 ب.ظ
با سلام و احترام.
یک سوال داشتم.تمام فرمایشات شما رو انجام دادم.وقتی وارد نرم افزار شدم متاسفانه wlan وجود نداشت که بتونم فعالش کنم.میشه راهنماییم کنید؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 04 آذر,1395 11:21 ق.ظ
از طریق Vmware workstation امکان اضافه کردن کارت شبکه بیسیم به گست وجود ندارد شما می توانید یک اترنت اضافه کنید و آن را با کارت شبکه بیسیم به صورت بریج در آورید.

forever
نظر دهنده : forever پاسخ
تاریـخ ثبت : جمعه, 05 آذر,1395 05:48 ب.ظ
من ایمیج میکروتیک را روی vm ware اجرا کردم ولی الان مشکلی که دارم اینه که فقط یک پورت اترنت داره و پورت دیگه ایی نداره
آیا راهی برای اضافه کردن اینترفیس وجود داره؟؟؟؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : ﺳﻪشنبه, 09 آذر,1395 12:54 ب.ظ
بله شما باید وارد تنظیمات ماشین مجازی بشید. در آنجا می توانید هر تعداد که بخواهید پورت اترنت به ماشین مجازی اضافی کنید .

سعید
نظر دهنده : سعید پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 17 آذر,1395 10:31 ب.ظ
سلام
آیا میشود بدون استفاده از روتر میکروتیک واقعی من سناریو مجازی شروع کنم ؟ یعنی فرض کنیم سیتم من بشه روتر و عین واقعیت نت را به اشتراک بزارم برای گوشی و یا بقیه سیستم ها ؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : شنبه, 20 آذر,1395 05:29 ب.ظ
بله امکانش هست ولی نیاز به دانش استفاده از VMware داره . و برای بعضی سناریو ها مقداری پیچیده تر از حالت واقعی خواهد بود.

hassan samavarchi
نظر دهنده : hassan samavarchi پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 27 بهمن,1395 07:15 ب.ظ
سلام
نطرمن در مورد این مطلب عالی میباشد.خسته نباشید وخدانگهدارتان.

ابوالفضل
نظر دهنده : ابوالفضل پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 09 اسفند,1395 05:23 ب.ظ
با سلام
یه سوال. چجوری میشه all package رو به میکروتیک اضاف کرد؟
فایلی رو که گذاشتین دانلود کردم ولی بعضی از قسمتها مثل یوزرمن یا ntp نداره
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : یکشنبه, 15 اسفند,1395 02:34 ب.ظ
شما میتوانید extra package را دانلود کرده و آن را اکسترکت کنید پکیج های که به آنها نیاز دارید را در قسمت فایل winbox درگ کنید سپس روتر را ریبوت کنید پکیج مورد نظر نصب خواهد شد

محمد
نظر دهنده : محمد پاسخ
تاریـخ ثبت : جمعه, 19 خرداد,1396 12:03 ق.ظ
سلام...من تمام مراحل نصب روی ماشین مجازی در ویندوز 10 رو انجام میدم ولی در وین باکس موقع اجرا هیچ مک پیدا نیست
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : چهارشنبه, 14 تیر,1396 06:09 ب.ظ
سلام برای اینکه بتونم راهنمایی کنم باید اطلاعات بیشتری بهم بدید مثل اینکه از چه مجازی سازی استفاده می کنید و یا وضعیت کارت شبکه ها به چه صورت است با این اوصاف در و یندوز 10 حتما باید از vmware با نسخه ای بالاتر از 12 کار کنید
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : چهارشنبه, 14 تیر,1396 06:09 ب.ظ
سلام برای اینکه بتونم راهنمایی کنم باید اطلاعات بیشتری بهم بدید مثل اینکه از چه مجازی سازی استفاده می کنید و یا وضعیت کارت شبکه ها به چه صورت است با این اوصاف در و یندوز 10 حتما باید از vmware با نسخه ای بالاتر از 12 کار کنید

محمد
نظر دهنده : محمد پاسخ
تاریـخ ثبت : پنجشنبه, 25 خرداد,1396 02:22 ق.ظ
سلام
روتر او اس توی مجازی رو نمیشه آپدیت کرد؟
من الان پکیج 6.35 رو میریزم روش اپدیت نمیشه؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : چهارشنبه, 14 تیر,1396 06:12 ب.ظ
router OS که برای شما به صورت فایل OVF گذاشتیم کاملاً قابلیت به روزرسانی را دارد. بهتر است به صورت انلاین این کار رو انجام بدید و اگر می خواهید به صورت آفلاین انجام بدهید در انتخاب پکیج مناسب دقت کنید

لیدا
نظر دهنده : لیدا پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 21 تیر,1396 04:31 ب.ظ
با سلام
اولین بار که وارد winBox شدیم چه ip باید بدیم؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 16 شهریور,1396 12:58 ب.ظ
اولین بار از طریق Mac آدرس روتر را پیدا کنید
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 16 شهریور,1396 12:58 ب.ظ
اولین بار از طریق Mac آدرس روتر را پیدا کنید

رضوانی
نظر دهنده : رضوانی پاسخ
تاریـخ ثبت : پنجشنبه, 19 مرداد,1396 03:35 ب.ظ
ممنون
خیلی خوب بود. برای ربوت کردن از همان دکمه ریسیت استفاده کنیم؟
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 16 شهریور,1396 12:59 ب.ظ
شما می توانید برای ریستارت کردن روتر از طریق Winbox و منوی system اقدام کنید

رضوانی
نظر دهنده : رضوانی پاسخ
تاریـخ ثبت : پنجشنبه, 19 مرداد,1396 04:21 ب.ظ
ممنون
خیلی خوب بود. برای ربوت کردن از همان دکمه ریسیت استفاده کنیم؟

مینو
نظر دهنده : مینو پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 28 مرداد,1396 01:23 ب.ظ
سلام خیلی ممنون بابت اموزش فوق العاده تون
من تمام مراحل رو رفتم اما وقتی وین باکس رو باز میکنم مک رو پیدا نمیکنه
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : پنجشنبه, 16 شهریور,1396 01:00 ب.ظ
دوباره به تنظیمات کارت شبکه Vmware مراجعه کنید

kaveh
نظر دهنده : kaveh پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 01 مهر,1396 11:07 ب.ظ
با سلام مطالب بسیار عالی هستن .. خدا حفظتون کنه ..
اگه بشه برای این مطالب ویدیو هم تهیه بشه خیلی خوبه ...باز هم بابت مطالب خوبتون تشکر میکنم

صادق داوری
نظر دهنده : صادق داوری پاسخ
تاریـخ ثبت : یکشنبه, 19 آذر,1396 12:12 ب.ظ
سلام ویدئوها کار نمیکنه

mostafa heydarzadeh
نظر دهنده : mostafa heydarzadeh پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 04 دی,1396 02:47 ب.ظ
با سلام خدمت دوستان من این فایل router os رو از سایتتون زدم ولی متاسفانه کرک نشده و هنوز level 0 هست

mostafa heydarzadeh
نظر دهنده : mostafa heydarzadeh پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 04 دی,1396 03:09 ب.ظ
با سلام خدمت دوستان من این فایل router os رو از سایتتون زدم ولی متاسفانه کرک نشده و هنوز level 0 هست

علی
نظر دهنده : علی پاسخ
تاریـخ ثبت : جمعه, 13 بهمن,1396 02:45 ب.ظ
سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفید شما.خواستم ببینم امکانش هست یک سناریو از ترکیب ibsng و router os به صورت مجازی روی Vm جهت اشتراک گذاری اینترنت تو مطالب سایت بزارید.ممنون

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x