Menu

021-74327

بلاگ تِک
05

DHCP سرور در میکروتیک



DHCP سرور در میکروتیک


یکی از سرویس های کاربردی سرویس DHCP می باشد این سرویس به راحتی روی میکروتیک قابل پیاده سازی می باشد . شما می توانید در شبکه های کوچک که فاقد سوئیچ های مدیریتی و سرور های مایکروسافتی هستند از میکروتیک به عنوان DHCP سروری کارآمد استفاده کنید .

ساخت مجموعه آدرس در میکروتیک

شما در میکروتیک می توانید مجموعه های آدرس IP بسازید ، از این مجموعه آدرس ها می توانید در قسمت های مختلف مانند DHCP Server و اشتراک های VPN و غیره استفاده کنیم . برای این کار از منو سمت چپ winbox گزینه IP وسپس Pool را انتخاب می کنیم .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
آموزش بروزرسانی آنلاین میکروتیک

در پنجره جدید باز شده روی علامت Add کلیک کنید .

adress pool در میکروتیک

یک نام برای مجموعه آدرس خود انتخاب و یک مجموعه IP تعریف کنید به این صورت که Ip ابتدایی را وارد کرده علامت "-" را وارد کرده سپس انتهای مجموعه را وارد می کنیم .

مانند : 192.168.0.10-192.168.0.20

در مثال بالا این مجموعه دارای 11 عدد آدرس IP می باشد

در صورتی که بخواهیم مجموعه آدرس IP دارای چند IP غیر سری باشد می توانیم آدرس IP ها را با "," از هم جدا کنیم .

مانند: 192.168.0.1,192.168.0.20,192.168.030

این مجموعه آدر س ip دارای سه آدرس IP می باشد .

در صورتی که دو مجموعه از آدرس های IP را بخواهیم به هم بچسبانیم از next pool استفاده می کنیم برای مثال به مجموعه آدرسی برای DHCP سرور نیاز داریم این مجموعه در رنج 192.168.0.0/24 باید باشد ولی تک آدرس 192.168.0.120 نباید توسط DHCP تخصیص پیدا کند .

برای این کار یک pool با نام Dhcp1 ایجاد می کنیم و رنج آن را 192.168.0.119-192.168.0.1 قرار می دهیم و سپس یک pool دیگر به نام Dhcp2 می سازیم و رنج ان را 192.168.0.254-192.168.0.121 قرار می دهیم .

دوباره به pool قبلی یعنی Dhcp1 باز گشته و در فیلد next pool مجموعه آدرس Dhcp2 را انتخاب می کنیم با ا ین کار مجموعه اول در واقع شامل دو مجموعه می شود.  در قسمت همین قسمت از مجموعه آموزش میکروتیک یکی از مصارف مجموعه آدرس را بیان می کنیم .

DHCP سرور میکروتیک

یکی از سرویس های محبوب شبکه DHCP می باشد که با آن می توانید به کامپیوتر ها و یا هر وسیله ای در شبکه که از DHcp پشتیبانی می کند IP اختصاص بدهید . همانطور که قبلا هم گفتیم میکروتیک یک دیوایس همه کاره است و این سرویس را نیز به ما ارائه می دهد با اینکه معمولا سرویس DHCP توسط سوئیچ ها در شبکه و یا DHCP سرور مایکروسافتی ارائه می شود ولی در شبکه های کوچک می توان به میکروتیک اعتماد کرد و این وظیفه را به آن سپرد . ( توجه داشته باشید امکانات DHCP سرور میکروتیک به هیچ وجه در حد DHCP سرور مایروسافتی نیست ) برای راه اندازی DHCP سرور روی میکروتیک ابتدا باید یک محدوده آدرس درست کنید که آموزش آن را در همین مطلب دادیم . دقت داشته باشید که این مجموعه آدرس برای IP دادن استفاده می شود پس در انتخاب آن دقت کنید .

در این مرحله از منو سمت چپ گزینه IP و سپس DHCP Server را انتخاب کنید .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
آموزش بروزرسانی آنلاین میکروتیک

روی علامت add کلیک کنید .

آموزش DHCP در میکروتیک

در فیلد نام یک نام برای DHCP server انتخاب کنید ، در فیلد interface اینترفیسی که قرار است DHCP روی آن کار کند را انتخاب کنید در فیلد less time مقدار مورد نظرتان را وارد کنید (less time مقدار زمانی است که اگر در آن DHCP clinet در خواست تمدید IP را ندهد IP اختصاص یافته آزاد می شود ) در قسمت address pool مجموعه آدرسی را که ساخته اید اضافه کنید .

با بقیه تنظیمات کاری نداشته باشید و OK کنید  .

در صورتی که لازم است مقادیری مثل Gateway و یا DNS را نیز ارسال کنید به تب network می رود و روی گزینه add کلیک میکنید .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
آموزش بروزرسانی آنلاین میکروتیک

در قسمت address آدرس شبکه ای که DHCP در آن فعال است را وارد کنید .

در این قسمت می توانید مقادیر مورد نیاز خود را پر کرده تا DHCP آنها را به کاربران ارائه دهد .

یک راه ساده برای راه اندازی DHCP server استفاده از wizard است که به صورت مرحله به مرحله این کار را انجام می دهد. برای دسترسی به wizard  در پنجره DHCP Server روی دکمه DHCP Setup کلیک نمایید . در صورتی که از wizard استفاده می کنید نیازی به تعریف Pool  از قبل نمی باشد و در یکی از مراحل wizard مجموعه آدرس ساخته خواهد شد .

کانفیگ DHCP در میکروتیک


امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : چهارشنبه, 13 مرداد,1395
گروه مطلب : آموزش میکروتیک
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
مسعود دهقان
نظر دهنده : مسعود دهقان پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 07 تیر,1396 02:01 ب.ظ
با سلام و تشکر از سایت خوبتون و مطالبی خوبی که در اختیار ما قرار می دهید.
ی سوال داشتم winbox من اپدیت هست (3.11) و روتر(6.39.2) ولی مدتی هست که به طور خودکار اتصال بین هردو قطع می شود و این موضوع با اتصال مجدد باز اتفاق می افتد خواستم بدونم اشکال کجاست و اینکه مطالب اتصال به اینترنت روتر با استفاده از vmWare و به صورت مجازی امکان پذیر است یا خیر ؟ زیرا در حال حاضر به روتر فیزیکی دسترسی ندارم .ممنون

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x