Menu

021-74327

بلاگ تِک
01

کنترل پهنای باند در میکروتیک



کنترل پهنای باند در میکروتیک


کنترل پهنای باند در میکروتیک

با وجود محدود بودن و گران بودن پهنای باند ایجاد محدودیت در پهنای باند اینترنت کاربران می تواند راه حلی مناسب برای صرفه جویی در هزینه ها باشد و از طرف دیگر این محدودیت می تواند باعث عادلانه تقسیم شدن پهنای باند نیز باشد.

کنترل پهنای باند در میکروتیک توسط قابلیت Queue انجام می شود.

در این مجموعه آموزش میکروتیک به قابلیت Simple Queue خواهیم پرداخت با اینکه ویژگی Queue tree در میکروتیک بسیار کامل تر می باشد ولی جزو سرفصل های MTCNA نیست . با این حال Simple Queue می تواند بیشتر نیازهای یک شبکه کوچک را بر طرف کند .

برای ایجاد یک دستور Queue از منوی سمت چپ winbox گزینه Queue را انتخاب نمایید تا پنجره ای مانند تصویر زیر باز شود سپس به تب simple Queue می رویم و از طریق گزینه Add یک دستور جدید اضافه میکنیم .

کنترل پهنای باند در میکروتیک
کنترل سرعت اینترنت در میکروتیک

در تب General برای Queue یک نام دلخواه وارد می کنیم .

در قسمت Target باید آدرس IP مبدا ( در واقع IP وسیله ای که میخواهیم محدودیت سرعت را روی آن ایجاد کنیم ) را وارد کنیم.  توجه داشته باشید که این قسمت رنج IP قبول نمیکند و باید یک یا چند IP وارد نمایید .

Queue  در میکروتیک

در قسمت DSt هم آدرس مقصد را وارد میکنید به عنوان مثال شما می خواهیم محدودیت پهنای باند فقط زمانی اعمال شود که کاربر به یک IP خاص متصل می شود . با رها کردن این قسمت محدودیت پهنای باند به تمام مقاصد اعمال می شود.

در قسمت MAX limit هم می توانید حد اکثر پهنای باند برای آدرس مقصد به تفکیک ارسال و در یافت را وارد کنید.

قابلیت Burst باعث می شود سرعت وب گردی بالا باشد ولی زمانی که کاربر اقدام به دانلود حجم بالا میکند سرعت کاهش می یابد . توضیح نحوه کارکرد Burst کمی پیچیده می بشد ولی با مراجعه به لینک زیر میتواند آن را فرا بگیرید.

mikrotik burst

در قسمت time هم می توانید زمان معتبر بودن دستور Queue را معین کنید .

در تب Advance می توانید پکت های را که مارک کرده اید ( در قسمت قبلی نحوه mangle در میکروتیک را آموزش داده ایم ) را به عنوان Target به میکروتیک بدهید به علاوه اینکه می توانید برای رول ها اولویت نیز قائل شوید. الویت می تواند بین 1 تا 8 انتخاب شود. یک بیشترین اولویت و هشت کمترین اولویت می باشد. در واقع پهنای باند اول به Queue با اولویت بالا اختصاص داده می شود.

مثالی از کنترل پهنای باند در میکروتیک

برای محدود کردن پهنای باند اینترنت برای یک کاربر مشخص در میکروتیک براحتی می توانید از Simple Queue استفاده نمایید . ابتدا باید میکروتیک شما اینترنت داشته باشد و توانایی رساندن اینترنت به کاربران را داشته باشد . برای این منظور می توانید از آموزش های قبلی ما , با عنوان :  اتصال میکروتیک به اینترنت - قسمت اول و دیگری با عنوان :  اتصال میکروتیک به اینترنت - قسمت دوم , استفاده نمایید . حال کافی است که یک دستور Simple Queue جدید ایجاد کرده و در قسمت Target آدرس دستگاه مورد نظر را وار نمایید . قسمت dst را خالی رها کنید و سپس پهنای باند مورد نظر را انتخاب نمایید .

مثالی دیگر از کنترل پهنای باند در میکروتیک

در قسمت قبل آموزش مثالی زده شد که در آن قرار بر این بود که پهنای باند سه کامپیوتر که آدرس IP های آنها معلوم بود را کنترل نماییم  . در قسمت قبل آموزش پکت های مربوط به این سه IP را مارک دار کردیم . حال برای کنترل پهنای باند فقط کافی است در simple queue به تب Advance برویم و قسمت packet marks نام نشانه گذاری خود را انتخاب و محدودیت دانلود و آپلود را اعمال کنیم .

Queue  در میکروتیک


امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : چهارشنبه, 03 شهریور,1395
گروه مطلب : آموزش میکروتیک
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
مهدی
نظر دهنده : مهدی پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 03 شهریور,1395 10:45 ق.ظ
اقا حمید چرا فیلم های اموزشیتون نه باز میشه نه دانلود اگه هنوز به این سایت رسیدگی میکنید جواب بدید تا همیشه با مطالب خوب شما بمونم اگر هم سایت جدیدی راه اندازی کردید لطفا خبر بدبد

حمیدرضا آروین نژاد
نظر دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 06 شهریور,1395 03:17 ب.ظ
سلام دوست عزیز .
از سایت جدید خبری نیست و روی همین سایت مطالب منتشر میشن :-)
در مورد فیلم ها هم مشکلی ندارن همین الان چک کردم احتمالا مرورگر شما مشکل داره از یک مرور گر دیگه ترجیحا کروم استفاده کن.

زهره
نظر دهنده : زهره پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 15 شهریور,1395 08:49 ق.ظ
سلام . واقعا بخاط این مطالب آموزنده ممنونم ازتون.خیلی عالین. فقط من یه مشکل دارم اگه کمک کنین ممنون میشم.دوتا روتر بورد lite5 دارم کانفیگ کردم در سمت ap یه چراغش روشنه و همو پینگ نمیکنن ولی در تبregistration هستند و سیگنال دارند. ممنونم

حمیدرضا آروین نژاد
نظر دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 15 شهریور,1395 04:09 ب.ظ
سلام خدمت شما.
خب جای این سوال اینجا نیست و کاش صبر میکردید در قسمت آموزش وایرلس آن را مطرح میکردد. ولی به هر حال در اتصال دو رادیو lite5 به هم رادیویی که به عنوان نقطه تماس معرفی می شود باید در حالت Bridge قرار داشته باشد و رادیوی دیگر در حالت station Bridge باشد در این صورت رادیو ها یکدیگر را پینگ میکنند ولی اگر رادیوی دوم را در حالت Station قرار دهید با اینکه اتصال برقرار می شود ولی چون به صورت لایه سوم می باشد رادیو ها یکدیگر را پینگ نمیکنند. (اگر چه در این حالت هم ارتباط بین دو رادیو برقرار است).
البته ممکن است مشکل شما چیز دیگری هم باشد. که در صورت رفع نشدن با راه حل بالا می توانید با ما در تماس باشید.

رسول
نظر دهنده : رسول پاسخ
تاریـخ ثبت : جمعه, 13 اسفند,1395 02:04 ق.ظ
مهندس مطلبتون عالی بود اما من یه سوال دارم در قسمت DST که گفتید آدرس مقصد رو وارد میکنیم منظورتون چیه
این موقعی به درد میخوره که آی پی valid از isp تهیه کرده باشیم و یا اینکه تنظیمات user. و password روی مودم تنظیم شده باشه اون وقت ما میتونیم آی پی مقصد رو آی پی مودم در نظر بگیریم حالا اگه مودم bridge شده باشه و روی روتر یوزر و پسورد ست شده باشه چی
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : ﺳﻪشنبه, 24 اسفند,1395 10:36 ق.ظ
منظور از IP مقصد IP سیستمی است که می خواهید کنترول پهنای باند روی آن انجام شود

ali
نظر دهنده : ali پاسخ
تاریـخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 17 اسفند,1395 01:29 ب.ظ
با سلام مهندس عزیز من میخام دوتا میکروتیکlitle m5 رو یکیشو فرستنده کنم برای دوربین مداربسته و یکیشو گیرنده وچطور با شما تماس بگیرم؟ جسارت نباشه هزینشم تقبل میکنم . ممنون
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : ﺳﻪشنبه, 24 اسفند,1395 10:34 ق.ظ
با سلام برای انجام پروژه های میکروتیک می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید.

کاربر
نظر دهنده : کاربر پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 19 فروردین,1396 08:16 ب.ظ
سلام
خسته نباشید
من یه سوال دارم اگر جواب بدهید ممنون می شوم
من سرور میکروتیک دارم که به کاربرها اینترنت میده با یوزر منیجر
روی سرورم آی پی استاتیک valid واسه اینترنت ست می شه الان چند روزی هست که از داخل شبکه به بیرون به شدت آپلود داریم و نمی دونیم از کجا هست
و قسمت گزارش توی یوزرمنیجر هم غیر فعال شده یعنی از یک هفته گذشته به بعد رو نشون نمی ده ولی قبل رو نشون می ده
راهنمایی کنید که چطوری اول این گزارش رو راه اندازی کنم؟
و چطوری بفهمم کی آپلود داره؟

اگر منبعی در این ضمینه دارید هم معرفی کنید

خیلی خیلی ممنونم

حمید
نظر دهنده : حمید پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 13 آذر,1396 02:38 ب.ظ
با سلام و خسته نباشید

من می خوام نهایتا دو یا سه IP رو براشون محدوید سرعت قرار بدم. بهترین راه و این که کمتر بار پردازشی داشته باشه اینه که به همون روش اول IP هارو تعریف کنم اینجا یک به یک یا این که برو مثل آموزش قبل در دو مرحله پکت ها رو مارک کنم.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x