Menu

021-74327

بلاگ تِک
20

تونل EoIP در میکروتیک



تونل EoIP در میکروتیک


در این قسمت از مجموعه آموزش میکروتیک به آموزش تونل لایه دوم در میکروتیک می پردازیم . تونل EoIP به صورت اختصاصی برای میکروتیک میباشد و در دوسر تونل حتما باید روتر میکروتیک وجود داشته باشد .

تونل EoIP  در میکروتیک

تونل EoIP که به صورت اختصاصی برای روتر های میکروتیک می باشد یک تونل در  لایه دو است. اگر چه با وجود پهنای باند محدود در شبکه های عمومی که معمولا بستر VPN را تشکیل می دهند استفاده از یک تونل لایه دو ، که برادکست ها را عبور میدهد کمی بی منطق به نظر می آید ولی در بعضی مواقع تنها راه حل شما خواهد بود .

فرض کنید در شعبه ای از سازمان خود یک دستگاه حضور و غیاب مبتنی بر شبکه IP دارید . این دستگاه بسیار قدیمی می باشد و امکان تعریف gateway را ندارد شما می خواهید اطلاعات این دستگاه را در شعبه دیگر بخوانید اینجاست که تونل لایه دو به کمک شما خواهد آمد و یا فرض کنید می خواهید اطلاعات ترانک یک سوئیچ را به شعبه ای دیگر منتقل کنید از آنجایی که پکت های پورت ترانک سوئیچ حاوی اطلاعات Vlan در لایه دو می باشد فقط از طریق تونل لایه دوم امکان انتقال آنها موجود خواهد بود. والبته هزاران سناریو دیگر که ممکن است به آنها برخورد نمایید.

تونل EoIP برای کپسوله کردن اطلاعات از پروتکل GRE استفاده میکند . و مانند تونل GRE باید در دوسمت ip استاتیک و public داشته باشید. راه اندازی تونل EoIP شباهت زیادی با راه اندازی تونل IPIP و GRE دارد که در دو قسمت قبل از مجموعه آموزش میکروتیک به آنها پرداختیم .

به مثال زیر که نحوه کانفیگ تونل EOIP است توجه کنید .

مثالی از تونل EoIP در میکروتیک

تونل EoIPدر میکروتیک

همانطور که در شکل بالا می بینید . دراین سناریو دو کامپیوتر که هر کدام به پورت شماره 2 از دو روتر متفاوت متصل هستند ، پورت اترنت دوم هر دو روتر میکروتیک می توانند فاقد آدرس IP  باشد درضمن رنج آدرس IP هر دو کامپیوتر یکی است و همچنین داشتن gateway برای کامپیوتر ها الزامی نیست. در این سناریو می خواهیم این دوکامپیوتر از طریق تونل یکدیگر را ببینند.

ابتدا به از منوی سمت راست Winbox گزینه Interface را انتخاب می کنیم سپس به تب EoIP Tunnel می رویم .

آموزش تونلینگ در میکروتیک
Vpn در میکروتیک

در این قسمت یک اینترفیس جدید اضافه میکنیم. یک نام دلخواه برای آن انتخاب میکنیم , Remote Address در هر روتر آدرس IP روتر مقابل و Local Address آدرس IP خود روتر خواهد بود .

تونل EoIP در میکروتیک

در این مثال تنظیمات برای برقراری تونل EoIP به شکل زیر خواهد بود .


Router 1 :
Local Address: 85.158.185.32
Remote Address: 31.32.75.40
Router 2 :
Local Address: 31.32.75.40
Remote Address: 85.158.185.32

همانطور که مشاهده می کنید اینترفیس تونل دارای آدرس فیزیکی و یا همان MAC می باشد. به تنظیمات کاری نداشته باشید و تنظمات راتایید کنید.

با انجام این کار در هر دو روتر میکروتیک ارتباط دو روتر برقرار می شود و فقط کافی است برای ارتباط دو کامپیوتر اینترفیس EoIP را با اینترفیس Ether2 در هر روتر میکروتیک بریج کنید.(آموزش Bridge در میکروتیک) توجه کنید نیازی به هیچ روتی نیست و ارتباط کاملا به صورت لایه دو برقرار خواهد شد.



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : شنبه, 20 شهریور,1395
گروه مطلب : آموزش میکروتیک
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
مهدیه
نظر دهنده : مهدیه پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 20 شهریور,1395 11:30 ق.ظ
واقعا مطلب عالیی بود.امروز از صبح منتظر انتشار درس جدید بودم.مرسی ازتون

حمیدرضا آروین نژاد
نظر دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
تاریـخ ثبت : شنبه, 20 شهریور,1395 01:20 ب.ظ
ما هم خیلی خوشحالیم که مطالب مورد توجه شما قرار گرفته است

mohsenvf
نظر دهنده : mohsenvf پاسخ
تاریـخ ثبت : یکشنبه, 06 اسفند,1396 11:26 ب.ظ
سلام مرسی از مطلب های مفیدتون -
تفاوت ipip و eoip و GRE تانل چیه ؟ کدومشون بهتره و در کجاها استفاده میشن؟ مرسی

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x