Menu

021-74327

بلاگ تِک
04

بات نت چیست؟



بات نت چیست؟


بات نت چیست و چه آسیب هایی می تواند به سیستم بزند؟

بات‌نت‌ها شبکه‌هایی هستند که با در اختیار گرفتن مجموعه‌ای از کامپیوترها که بات(bot) نامیده می‌شوند، تشکیل می‌شوند. این شبکه‌ها توسط یک و یا چند مهاجم که botmasters نامیده می‌شوند، با هدف انجام فعالیت‌های مخرب کنترل می‌گردند. به عبارت بهتر ربات‌ها کدهای مخربی هستند که بر روی کامپیوترهای میزبان اجرا می‌شوند تا امکان کنترل نمودن آن‌ها از راه دور را برای botmasterها فراهم نمایند و آن‌ها بتوانند این مجموعه را وادار به انجام فعالیت‌های مختلف نمایند.

مهاجمان در جریان حملات خود دوربین های مراقبتی به کار گرفته شده توسط برندهای متعدد را تضعیف نمودند که همگی شان هم سیستم های امنیتی ساده ای داشتند و در برخی موارد این دوربین ها چندین بار هدف حملات هکی قرار گرفتند. این بات نت، نوعی حمله منع ارائه سرویس معمولی را اجرا نمود و در نتیجه با اتخاذ پاره ای تدابیر امنیتی ساده می شد از انجام آنها جلوگیری کرد که متاسفانه به خاطر سهل انگاری صاحبان آن برندها و عدم توجه آنها به خطرات احتمالی دوربین های مدار بسته، مورد سوء استفاده قرار گرفتند.

از نظر تاریخی بات‌نت‌ها از (Internet Relay Chat (IRC که یک سیستم گفت و گوی مبتنی بر متن است و ارتباطات را در کانال‌ها سازماندهی می‌کرد، سرچشمه می‌گیرد. در این سیستم از بات‌نت‌ها با هدف کنترل فعل و انفعالات در اتاق‌های گفت و گوی IRC استفاده می‌شد. این ربات‌ها می‌توانستند دستورات ساده را اجرا کنند، بازی‌های ساده و سرویس‌های مختلف را به کاربران گفت و گو پیشنهاد دهند و اطلاعاتی در مورد سیستم عامل‌ها، گزارش‌های ورود به سیستم، آدرس‌های ایمیل و مانند آن‌ها را استخراج نمایند. اولین ربات IRC، به اسم Eggdrop در سال ۱۹۹۳ ارائه شد و پس از آن توسعه یافت. پس از آن ربات‌های IRC مختلفی با اهداف مخرب اعم از حمله به کاربران IRC و یا همهٔ سرورها، ایجاد شدند. ربات‌های جدید از مکانیزم‌های پیچیده‌ای برای ارتباط با botmaster استفاده می‌کنند که این مکانیزم‌ها از پروتکل‌ها و تکنیک‌های متعددی استفاده می‌کنند که منجر به پیچیده شدن روزافزون این ربات‌ها و سخت تر شدن تشخیص و مقابله با آن‌ها می‌گردد. آن‌ها می‌توانند مانند کرم‌ها منتشر شوند، مثل یک ویروس مخفی بمانند و حملات گسترده و سازمان یافته‌ای را شکل دهند. نسل جاری ربات‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های اشتراک فایل، شبکه‌های نظیر به نظیر (p2p) و پیوست‌های ایمیل و سایت‌های آلوده منتشر شوند.

کامپیوترها در یک بات نت وقتی که یک نرم‌افزار مخرب را اجرا می‌کنند، می‌توانند مشترک تصمیم بگیرند. آنها با فریب دادن کاربران نسبت به ایجاد یک درایو با استفاده از دانلود کردن، بهره‌برداری از آسیب پذیری‌های web browser، یا از طریق فریب کاربران برای اجرای یک اسب تروجان که ممکن است از ضمیمه یک فایل بیاید، می‌توانند این کار را انجام دهند. این بد افزار به طور معمول ماژول‌ها را نصب خواهد کرد که باعث می‌شود کامپیوتر توسط اپراتور بات نت فرمان دهی و کنترل شود. یک تروجان بسته به چگونگی نوشته شدن آن، ممکن است خودش را حذف کند یا برای بروز رسانی و حفظ ماژول‌ها باقی بماند.

منبع : ویکی پدیا



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : یکشنبه, 29 آذر,1394
نویسنده :
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
کاربر مهمان
نظر دهنده : کاربر مهمان پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 04 آبان,1394 02:13 ب.ظ
چگونه می شه جلوگیری کرد از این اتفاق؟

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x