Menu

021-74327

بلاگ تِک
24

تکنولوژی های کیفیت تصویر ( 1 )



 تکنولوژی های کیفیت تصویر ( 1 )


تکنولوژی BLC چیست؟

تکنولوژی BLC در لغت به معنای تکنولوژی جبران بازگشت نور می باشد . در دوربین های مداربسته ای که تکنولوژی BLC را دارا نمی باشند تابش نور شدید و برگشت آن نمیتوانند تصاویر شفاف و واضحی از پیرامون و اشیای آن محیط نشان دهند . این مورد مشکل هایی را برای مصرف کنندگان دوربین های مداربسته  فاقد تکنولوژی BLC به وجود می آورند که یکی از این مشکلات نشان ندادن پلاک خودرو ها هستند .

دوربین های مداربسته ای که دارای تکنولوژی BLC هستند نور شدید چراغ جلوی خودرو ها را در نمایشگر می کاهند و با تنظیم اتوماتیک نور , تصاویر پیوسته بهتر و واضح تر را نمایش می دهند. در تصاویر پردازش شده با تکنولوژی BLC پلاک خودرو ها را به صورت واضح قابل تشخیص هستند . اما اگر بخواهیم پس از نمایش پلاک خودرو ها در نمایشگر , حرف ها و اعداد پلاک مورد نظر را خوانده شوند باید از نرم افزار های پلاک خوان استفاده نماییم که روش کار این نرم افزار ها به این صورت هستند که ده تا پانزده عکس به صورت Snapshot از پلاک خودرو ها در کمتر از یک ثانیه گرفته می شوند و به صورت اتوماتیک عکس ها را با هم مقایسه می کنند و یک عکس را که از همه واضح تر است آن را برای نمایش انتخاب می کند و آن را به اعداد و حروف تبدیل کرده و ذخیره می نماید .

تکنولوژی WDR چیست؟

اختلاف سطح نور در محیط های مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین های مدار بسته است . این مشکل زمانی مشاهده می شود که یک منبع نور قوی مانند نور خورشید در یک محیط نسبتا تاریک وجود دارد . وجود منبع نور باعث می شود که دیافراگم دوربین های مدار بسته , بسته شوند و قسمت هایی که نور کم تر دارند را به صورت تماما تاریک به نمایش در بیایند .

برای حل این مشکل از WDR استفاده می شود در مکانیزم WDR دوربین به دو CCD ( حسگر تصویر ) سرعت بالا و سرعت پایین تجهیز شده هستند . در ابتدا CCD سرعت پایین ( با مدت زمان نوردهی زیاد ) و سپس CCD سرعت بالا ( با مدت زمان نوردهی کم ) تصویر را طی می کنند . بعد از آن دو تصویر به دست آماده از این دو حسگر با هم ترکیب می شوند و تصویر نهایی را پدید می آورند که نور مناسبی هم در مناطق کم نور و هم در مناطق پر نور دارند .

استفاده از تکنولوژی WDR مشکل اختلاف سطح نور را حل می کند اما نقص هایی نیز دارد مثل :
زنده بودن رنگ ها به شدت کاهش می یابند .
روشنایی قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند , متفاوت هستند .


WDR

HLC چیست؟

این تکنولوژی مثل تکنولوژی BLC و تکنولوژی WDR عمل می نماید که به علاوه بر کم شدن نور شدید زمینه می تواند قسمت های پر نور در تصویر را کم کند . تکنولوژی HLC می تواند قسمت های پر نور تصویر مثل چراغ خودرو را با یک لکه ی سیاه بپوشاند و در نتیجه می تواند محیط یا اشیا نزدیک مثل پلاک خودرو ها که نزدیک به آن منبع نور می باشند را به راحتی و با وضوح کامل نمایش دهند .


HLC

 



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : چهارشنبه, 25 فروردین,1395
نویسنده : حسین شاطری
گروه مطلب : مقالات CCTV
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
علی رضایی
نظر دهنده : علی رضایی پاسخ
تاریـخ ثبت : ﺳﻪشنبه, 24 آذر,1394 05:45 ب.ظ
به نظر من یکی دیگر از کاربردهای تکنولوژی BLC میتواند این باشد که تشخیص صورت و یا چهره افراد با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد .

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x