Menu

021-74327

بلاگ تِک
27

بی خوابی از نوع تکنولوژی



بی خوابی از نوع تکنولوژی


تاثیرات موبایل بر پروسه خواب افراد :

احتمالا تا به امروز یک یا دو مقاله در باب اثرات منفی خیره شدن به نمایشگر موبایل قبل از خواب خوانده اید اما مطالعه ای که نتایج آن اخیرا در نشریه Current Biology منتشر شده نشان می دهد که ما احتملا این ربات های کوچک دوست داشتنی را بدون دلیل مورد سرزنش قرار می دهیم.

بسیاری از مقالاتی که با مضمون «نقش نامطلوب نمایشگرهای موبایل در پروسه خواب» منتشر می شوند برپایه این ایده تدوین شده اند که پیش از کشف الکتریسیته، تلفن های هوشمند، لپ تاپ و حتی تلویزیون، آدم ها ساعات طولانی تر و با راحتی بیشتری می خوابیدند اما آنطور که در نشریه اکونومیست آمده، نمی توان تشخیص داد نیاکانمان دقیقا چه مدتی را صرف خوابیدن خود می کردند و آیا دلیل این مساله صرفا مرتبط با تکنولوژی فعلی موجود در زندگی انسانهاست یا خیر.

حالا دو تن از پژوهشگران برای رفع این مساله سه گروه از موجوداتی که در عصر قبل از صنعتی شدن می زیستند را مورد بررسی قرار داده اند: Hadzaها در شمال تانزانیا، Ju/’hoansi San ها از صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی و Tsimané در بولیوی. این گروه از پژوهشگران بعد از ۱۱۵۶ روز فعالیت برای گردآوری اطلاعات دریافتند که متوسط زمان خواب در میان این گروه ها، برابر با ۶٫۵ ساعت در شب بوده است و در جوامع صنعتی اما این میزان برابر با ۷٫۵ ساعت اندازه گیری شده. از همین رو شاید خواب شبانه نسل های امروزی آنطور هم که تصور می شود کوتاه نباشد .

آیا این بررسی می تواند دلیلی بر تایید یا تکذیب اثرات منفی موبایل بر روی خواب ما باشد؟


منبع : دیجیاتو



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : دوشنبه, 27 مهر,1394
نویسنده :
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
امیر جم
نظر دهنده : امیر جم پاسخ
تاریـخ ثبت : دوشنبه, 27 مهر,1394 10:05 ق.ظ
من خودم اگر قبل از خواب از موبایل استفاده کنم سریع تر خوابم می بره.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x