Menu

021-74327

بلاگ تِک
08

به روزرسانی و تهیه پشتیبان در میکروتیک



به روزرسانی و تهیه پشتیبان در میکروتیک


شرکت های سازنده روتر همیشه  به دنبال رفع مشکلات سیستم عامل های خود هستند تا پایداری و امنیت تجهیزات خود را بالاتر ببرند شرکت میکروتیک هم از این قاعده مستثنی نیست و هر از چند گاهی آپدیتی برای محصولات خود ارائه می دهد که با بروز رسانی ، عملکر روتر میکروتیک را بهبود می دهیم . تنظیمات یک روتر اگر کار مشکلی نباشد بسیار زمانبر است و بهتر است همیشه یک نسخه پشتیبان از تنظیمات روتر خود داشته باشیم تا در مواقع اضطراری بتوانیم از آن استفاده کنیم .

Update کردن میکروتیک

برای آپدیت کردن میکروتیک دو راه حل وجود دارد .

1- آنلاین:

روش آنلاین بسیار ساده می باشد توجه داشته باشید برای استفاده از روش آنلاین حتما باید میکروتیک به اینترنت متصل و DNS نیز روی آن ست شده باشد . روش های اتصال میکروتیک به اینترنت را در مباحث آینده آموزش میکروتیک  توضیح خواهیم داد . از منو سمت چپ winbox گزینه system و سپس package را انتخاب کنید با تصویری مانند شکل سمت چپ مواجه می شوید .

آموزش آپدیت آنلاین میکروتیک
آموزش بروزرسانی آنلاین میکروتیک

با کلیک رو Check For Updates سیستم در صورت وجود آپدیت جدید به ما اطلاع می دهد مانند تصویر زیر با کلیک روی Download &Install ورژن جدید RouterOS دانلود و روی روتر بورد ما نصب خواهد شد .

بروز رسانی میکروتیک

توجه داشته باشید که بعد از دانلود شدن روتر برای نصب ریستارت می شود .

2- آفلاین :

این روش در صورتی استفاده می شود می شود که روتر ما به اینترنت دسترسی ندارد . در این روش پکیج های جدید آپدیت را از سایت میکروتیک می گیریم . در سایت میکروتیک برای هر محصول دو پکیج وجود دارد مانند شکل زیر

آپدیت میکروتیک

برای آپدیت کردن میکروتیک فایل Extra Packages را دانلود کرده و آن را از حالت فشرده خارج میکنیم .

سپس در winbox از منوی سمت چپ گزینه file را انتخاب می کنیم محتویات فایل دریافتی از سایت را به روتر منتقل میکنیم (اینکار یا به صورت Drag & Dorp و یا به صورت Copy و Past انجام می شود) سپس روتر را reboot میکنیم و آپدیت به صورت خودکار انجام می شود . فایل extra Packages شامل تمامی پکیج های میکروتیک می باشد و شما می توانید فقط پکیج هایی که نیاز دارید را به روتر منتقل کنید تا آپدیت شوند .

بروزرسانی میکروتیک
آپدیت آنلاین روتربورد میکروتیک

در این روش باید دقت داشته باشید که پکیج مناسب برای روتر خود را از سایت دریافت کنید .

در مواردی دیده شده بعد از ریستارت پکیج های جدید نصب نمی شوند بهتر است یکبار به صورت دستی ریستارت کنید .


Backup گرفتن از تنظیمات میکروتیک

برای Backup گرفتن از تنظیمات میکروتیک به منو فایل رفته و روی Backup کلیک کنید با پنجره دیگری مواجه می شوید در این قسمت می توانید یک نام به فایل Backup بدهید و یا حتی روی آن کلمه عبور بگذارید با زدن دکمه Backup یک فایل ساخته می شود می توانید این فایل را به کامپیوتر خود منتقل کنید و در صورت لزوم آن را دوباره به روتر منتقل نمایید و تنظیمات را Restore کنید .

بروز رسانی آفلاین میکروتیک

برای Restore کردن یک فایل Backup  کافی است در پنجره file روی Restore کلیک کنید و در قسمت Backup file فایل Backup مورد نظر را انتخاب و در صورتی که موقع Backup گرفتن کلمه عبوری وارد کرده باشید آن را نیز وارد میکنید و روی Restore کلیک می کنید.

آپدیت آفلاین روتربورد میکروتیک

دقت داشته باشید که backup یک روتر را روی روتر دیگر (با مدل دیگر) باز گردانی نکنید . البته برای اینکار می بایست از تنظیمات میکروتیک Export بگیرید این روش در دوره های  میکروتیک پیشرفته تر به تفصیل بررسی می شوید . در صورتی که میخواهید Backup یک روتر را روی روتر هم مدل دیگر باز گردانی کنید بعد از اتمام باز گردنی دستور زیر را در ترمینال برای هر اینترفیس یک بار اجرا کنید.

/interface ethernet reset-mac-address numbers=1

مقدار numbers برابر با شماره پورت اترنت می باشد



امتیــــاز : Article Rating
تاریــــخ : چهارشنبه, 13 مرداد,1395
گروه مطلب : آموزش میکروتیک
به این مطلب امتیاز دهید

نظراتی که قبلا به این مطلب داده شده
mohammad
نظر دهنده : mohammad پاسخ
تاریـخ ثبت : چهارشنبه, 16 فروردین,1396 12:18 ق.ظ
سلام و خسته نباشید عرض میکنم خدمت شما مهندس
میشه لطفا طریقه انتقال فایل آپدیت ایجاد شده رو به pc توضیح بدید.
باتشکر از شما و همکاران
پاسخ دهنده : محمد یزدی زاده پاسخ
زمان پاسخ : یکشنبه, 27 فروردین,1396 07:48 ب.ظ
به راحتی فایا رو به دسکتاپ خودتون drag کنید

عارف
نظر دهنده : عارف پاسخ
تاریـخ ثبت : پنجشنبه, 08 تیر,1396 09:29 ق.ظ
با سلام و خسته نباشید خدمت جناب مهندس بابت مطالب بسیار مفید و کمیابتون
بنده از طریق وین باکس بصورت ریموت ای پی به یه سری انتن وصل میشم که در جای دیگری نصب هستند و کارایی مثل آپدیت و...انجام میدم روشون خدمت شما عرض کنم که نسخه های از این سیستم عامل (مثل نسخه های 6.18)(6.34.4)و نسخه های پایین تر در هنگام آپدیت از طریق یستم پکیج به ارور dns مواجه میشوم طبق معمول یه سری dns تعریف میکنم واسشون که معمولا تو یک سری نسخه ها حل میشه مشکل و سیستم عامل اپدیت میشه اما باز ارور dns میاد و اپدیت نمیشه،و اینکه به طور دستی فکر نکنم از راه دور بشه اپدیت کرد درسته؟؟
تصویری از پنجره های dns و اپدیت
http://uupload.ir/files/enc_capture.jpg
پاسخ دهنده : حمیدرضا آروین نژاد پاسخ
زمان پاسخ : چهارشنبه, 14 تیر,1396 06:30 ب.ظ
به هر حال اگر امکان آپدیت به صورت آنلاین وجود ندارد می توانی این کار را به صورت آفلاین انجام دهید.

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

پاسخ انصراف

x