در مقاله ۱۰ راهکار برای جلب اعتماد کاربر
چهار راهکار را بررسی کردیم، 1- به آنچه می گویید تعهد داشته باشید! ، 2- اصول را رعایت کنید 3- تمیز طراحی کنید! ، 4- زمینه های یکسان در طراحی سایت داشته باشید. در ادامه می خواهیم 6 راهکار دیگر برای جلب اعتماد کاربر به وب سایت شما را ارائه نماییم .
5-از صدای خودتان در طراحی سایت استفاده کنید!
کپی کردن و تقلید کردن از دیگران باعث بی اعتمادی کاربران می شود و خود به خود بازدید شما را کاهش می دهد . به احتمال زیاد دیده اید تجارت هایی را که سعی می کنند خود را چه از نظر نام و عنوان و چه از نظر ظاهر شبیه رقبای موفقشان نمایند . این کار جز تقلب چیز دیگری در ذهن کاربر القا نمی کند و این یعنی اینکه شما در جلب اعتماد کاربر خود موفق نبوده اید . متاسفانه بیشتر کارفرما ها علاقه به این دارند که سایتی شبیه به سایت های موفق و رقیب خود داشته باشند ولی یک طراح سایت با دانستن این امر باید او را از این مسیر اشتباه دور کند تا بهتر به نتیجه برسد .
6- سایت را باب دل خود طراحی کنید نه برای موتورهای جستجو !
افراط در سئو چیزی است که می تواند حس اعتماد را در کاربر خدشه دار کند . سئو در طراحی سایت ، نقش بزرگی را ایفا می کند ، اینکه کدهای سایت به چه صورتی در سایت نمایش درآیند ، کلمات کلیدی چگونه لینک شوند ، تعداد استفاده از المان های مورد نیاز در هر صفحه و بسیاری از موارد دیگر هستند که در زمان طراحی سایت باید در سئو در نظر گرفته شود . اگر در این میان کاربر را فراموش کرده باشید ، تمام سعی خود را برای جلب اعتماد موتور جستجو به سایت خود به کارگرفته اید و این به معنای جلب اعتماد کاربر نیست !
کاربر با درک اینکه شما توانسته اید به موتورهای جستجو در اعلام نتایجش کلک بزنید و رتبه خود را در کلمات کلیدی که فقط برای جذب بازدید کننده به وب سایت شما در نظر گرفته شده و محتوای مورد جستجو را به درستی ارائه نمی کند ، حس بی اعتمادی نسبت به سایت شما پیدا خواهد کرد . ضمن اینکه این روش ها در بلند مدت ، توسط موتورهای جستجو شناسایی می شوند و هر آنچه یک شبه به دست آورده اید ، یک شبه از دست خواهید داد .
7- تغییراتی را که مد نظر دارید به آهستگی انجام دهید
تغییرات ناگهانی انسان را دچار تردید و بی اعتمادی می کند، حتی در صورتی که این تغییرات برای خود انسان شناخته شده نباشد ، یک حس درونی به او دست می دهد که باعث از دست رفتن اعتمادش نسبت به آن معلول می گردد. مثال جالب این عنوان، یک آزمایش است که در آن مهمانان یک هتل با مراجعه به پذیرش ، با فردی در خصوص چگونگی اجاره اتاق صحبت می کنند ، پس از چند کلام صحبت ، مهماندار خودکار خود را به زمین می اندازد و زمانی که به زمین می نشیند تا آن را بردارد ، فرد دیگری با ظاهری متفاوت خودکار به دست از پشت میز مهماندار بلند می گردد و به ادامه بحث با مهمانان هتل می پردازد . در اکثر موارد افراد متوجه این تغییر فرد نمی گردند و آن را ابراز نمی کنند ولی به صورت مشخصی حس گنگ و ناشناخته ای در ظاهرشان پدیدار می شود . این در حقیقت همان چیزی است که در طراحی سایت با تغییرات مدام ، پیاپی و متنوع رخ می دهد .
افراد در هنگام مراجعه به وب سایت شما ، می خواهند از رویکرد منطقی تغییرات که برایشان قابل درک ، تشخیص و دارای روندی آهسته باشد برخوردار گردند ، پس سعی کنید به کاربران خود القا کنید که شما همان کسی هستید که در صفحه قبل هم بودید !
مطابق با تمایلات کاربرطراحی کنید
فریب خوردن را هیچ انسانی دوست ندارد و یا اینکه مجبور به انجام کاری شود که نمی خواهد! اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید ، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان می خواهید را به زور به کاربر نشان دهید! این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمی کند. یا مثلاً اگر قرار است که با فروش این فایل ، نیازمندی هایی از کاربر را برطرف سازید ولی این فایل حاوی آن نیازمندی ها نیست ، مصداق اصلی تقلب در سایت را پدید آورده اید.
با کاربران خود صادق باشید ، همان چیزی را ارائه کنید که می گویید ، همان چیزی را بسازید که کاربر می خواهد تا حس اعتماد کاربر را نسبت به خود زنده نگاه دارید.
9- فرآیند های سایت را ساده طراحی کنید، نه طوری که به درک کاربر بر بخورد!
همیشه توجه کنید، طراحی سایتی که بتواند به سادگی و با کمترین فرآیند های کاری به مخاطب آن چیزی که باید را ارائه کند، این نیست که شما کاربر را احمق فرض کنید! توضیح واضحات، بیشتر از اینکه کارکرد مثبتی داشته باشد، باعث ایجاد حس توهین به کاربر شما خواهد شد. سعی کنید مواردی را که کاربر خود میتواند به سادگی کشف نماید را برای کاربر نگاه دارید تا لذت درک و کشف آن را کسب نماید .
اینکه در تمام صفحات و فرآیند های کاری شما بخواهید توضیحات اضافه ای درج کنید مسئله خوبی در حذب اعتماد کاربر نخواهد بود .
10 – در شخصی سازی مطابق با تمایلات کاربر زیاده روی نکنید!
آنچه امروزه در جدیدترین مقالات طراحی سایت مشهود است ، اینکه طی فرایندهایی میتوان تشخیص داد که کاربر باسایت به چه صورت برخورد می کند که مطابق با آن بتوان به ارائه محتوا و یا شکل ظاهری یک وب سایت پرداخت . در درجه اول به نظر ایده بسیار جالب و کاربردی می آید ، اما همیشه یک نقطه بحرانی همراه خود خواهد داشت و آن این است که تا چه زمانی و چه مقداری از چه اطلاعاتی را می توان از کاربر جمع آوری نمود که به او حس ورود به حریم خصوصی و ردیابی او را ندهد .
اگر می خواهید در طراحی سایت خود از این سیستم ها استفاده نمایید ، همیشه مراقب این موضوع باشید که اعلام شناخت کامل از کاربر و ارائه محتوا مطابق با تمایلاتش ، در بطن خود حس جاسوسی از کاربر را نیز میتواند القا کند.
امتیــــاز :
تاریــــخ : یکشنبه, 31 مرداد,1395